Ne-am mutat pe PuiDeCompuneri.UrbanKid.ro!

Vei fi redirectat automat. Daca nu mai ai rabdare :P, mergi singur pe
puidecompuneri.urbankid.ro
si actualizeaza-ti bookmarkurile.

12/28/2009

Compunere despre noroc

Tema: o compunere despre noroc, pornind de la versurile "Și să te asculte norocul/ Ca un câine de tot locul."

Pregătire: Când ai de făcut o compunere inspirată din opera altcuiva (o poezie, un tablou, o nuvelă, o poveste, un citat), se presupune că ai înțeles ce a vrut să zică artistul și că pornești de la aceeași idee, pe care o tratezi însă în stilul tău.

Din versurile date, eu înțeleg o urare, ca norocul să-ți fie alături și să te însoțească așa cum un câine credincios își urmează și-și ascultă stăpânul.

Pui de compunere 1
Închipuie-ți un personaj care are un câine. De fiecare dată când iese cu el în oraș i se întâmplă numai lucruri bune (prinde mereu verde la stop, câștigă la loto, primește lucruri gratis, găsește obiecte de valoare pe jos...). De fiecare dată când iese singur în oraș, pățește numai nenorociri (îl stropesc mașinile, ratează autobuzul, se împiedică și-și scrântește un picior, se ceartă cu oameni...). Descrie personajul, câinile, întâmplările de genul acesta și apoi explică cum își dă personajul seama că de fapt câinele lui este norocul lui. Ce hotărăște personajul după această revelație?

Pui de compunere 2
Scrie povestea unui personaj care într-o bună zi se întâlnește cu norocul, iar norocul se îndrăgostește de el. Cum se întâlnesc, unde, în ce împrejurări? Cum decurge întâlnirea lor, despre ce vorbesc, ce se întâmplă, de ce se îndrăgostește norocul de personajul tău? Acesta ce părere are, cum simte, cum trăiește această întâmplare? Ce se întâmplă în continuare? Cum își exprimă norocul iubirea față de personaj? Personajul ce părere are? E mulțumit/ fericit sau dimpotrivă nemulțumit/ nefericit? Cum avansează și cum se încheie povestea?

Pui de compunere 3
Pentru că în versurile date era vorba de o urare, compunerea ta poate fi o lungă urare către un bun prieten. Gândește-te la un prieten bun și scrie pe scurt pe o ciornă ce întâmplări norocoase i-ar plăcea să i se întâmple (să găsească ceva, să primească ceva, să câștige ceva...). Apoi, scrie-ți compunerea ca pe o scrisoare către acest prieten, urându-i să-l urmeze norocul...


Spor la scris!

Timpul, cel mai mare dușman al meu

Tema: o compunere cu tema "timpul - cel mai mare dușman al meu".

Pui de compunere 1 - cuminte și realist
Pe o ciornă, încearcă să faci o listă cu momente în care ai simțit timpul ca pe un dușman. Probabil că vor fi momente neplăcute în care ți-ai fi dorit ca timpul să treacă mai repede și momente plăcute în care ți-ai fi dorit ca timpul să treacă mai încet. Alege apoi momentele cele mai semnificative și descrie-le în compunerea ta. Ce se întâmpla? Cum simțeai că trece timpul? În ce fel îl simțeai ca pe un dușman? Ce ți-ai fi dorit să se întâmple? Cum ai fi vrut să treacă timpul?

Pui de compunere 2 - personificare
Închipuie-ți timpul ca pe un personaj. Cum arată? Cum se poartă? Când l-ai văzut prima dată? În ce fel ți-a devenit dușman? Ce ți-a făcut sau ce nu a făcut? De ce? Ai vorbit cu el? Cum s-a desfășurat conversația? Ați ajuns la vreo concluzie? A încercat să te împace? Ai reușit tu să-l convingi de ceva? V-ați mai întâlnit de atunci? Te lupți cu el? Cum? El ce zice?

Pui de compunere 3 - cu vrăjitori și super-eroi
Timpul este la bază un personaj pozitiv. Doar că un vrăjitor malefic face o scamatorie și pune stăpânire pe timp, transformându-l în cel mai mare dușman al omului (cum, în ce fel se manifestă dușmănia asta?). Tu ești însărcinat să aperi oamenii de timp, luptându-te cu el (de ce îi aperi? cum te lupți cu timpul?). Într-o bună zi însă, îți dai seama că timpul nu e chiar așa de rău (cum/ în ce situație îți dai seama de asta?) și te hotărăști să te aliezi cu el împotriva vrăjitorului cel rău.


Spor la scris!

12/21/2009

Călătorie pe aripile cuvintelor

Tema de compunere: Imaginează-ţi că ai, asemenea personajului-narator, camera ta fantastică, unde te refugiezi pentru a porni în neobosite călătorii, pe aripile cuvintelor. Într-una dintre aceste aventuri, ajungi într-un spaţiu exotic, fascinant prin forme şi culori. Redactează o compunere în care să descrii această lume şi oamenii ei.

Pregătire: aceasta este o temă foarte bogată, care conține deja în ea schema compunerii tale. Tot ce ai de făcut este să îți notezi fiecare element pe o ciornă și să răspunzi la câteva întrebări ajutătoare. Nu trebuie să răspunzi în scris și nu trebuie să răspunzi neapărat la toate întrebările. Gândește-te câte puțin la fiecare și notează în câteva cuvinte răspunsul la întrebările care ți-au stârnit cel mai mult imaginația. Apoi, din toate răspunsurile pe care le dai, îți poți țese povestea compunerii.

Aruncă o privire și pe ceilalți pui de compuneri despre Cuvinte și pui de compuneri despre Călătorii, sigur vei găsi și acolo idei care să te inspire.

Pui de compunere
1. Ai o cameră fantastică în care te refugiezi.
Unde este camera?
Ce mărime are?
Are ferestre? Câte, cât de mari, colorate, acoperite, descoperite...
Ce mobilă e în cameră? Ce obiecte, ce forme, ce culori, ce elemente surprinzătoare?
Mai e cineva în afară de tine în cameră? Un animal, un personaj fantastic, o plantă cu personalitate?
De ce te refugiezi în cameră? Fugi de ceva sau cauți ceva?
În ce fel/ de ce simți camera ca pe un refugiu?

2. Pornești într-o călătorie pe aripile cuvintelor.
De ce pornești în călătorie, ce te motivează, ce cauți, ce eviți?
Cum călătorești pe aripile cuvintelor? Îți iei tu zborul sau te răpesc ele? De ce?
În ce fel ieși din cameră în această călătorie? Pe ușă, pe geam, printr-o gaură din podea, printr-un vârtej (de cuvinte?), printr-o oglindă sau alt portal secret, printr-o carte...
Cum e călătoria? Ce vezi, ce întâlnești, ce se întâmplă de când pleci și până ajungi la destinație?
Ce simți/ gândești pe parcursul călătoriei?

3. Descoperi un spațiu exotic, fascinant prin forme și culori.
Închide ochii. Imaginează-ți că zbori și ajungi într-un loc pe care începi să-l vezi din depărtare.
Ce fel de loc e? Mic, mare, închis, deschis, luminos, întunecat?
Mai degraba pajiște, poiană, pădure, plajă, munte, oraș?
Intră încet-încet în detalii cu imaginația și descrie ce vezi, de la imaginea generală la cele mai mici detalii de forme, culori, elemente (copaci, iarbă, nisip, pământ, cer, nori, stele, lumină, mirosuri, mișcări, sunete sau muzică...)
În ce fel e exotic, altfel, deosebit, diferit de lumea noastră acest spațiu?
Cum te simți plimbându-te prin el? Ce gânduri îți vin? Ce îți vine să faci?
Ce legătură au cuvintele cu toate acestea? Doar te-au purtat pe aripile lor până aici sau au și ele un rol în decor?

5. Oamenii care locuiesc acolo.
Unde îi vezi, în ce locuri stau?
Cum arată? La fel ca oamenii din lumea noastră, asemănători, foarte diferiți, arată cu totul și cu totul fantastic?
Câți sunt? Sunt diferiți între ei, ca vârstă, aspect, îmbrăcăminte, comportament?
Ce fac? Fac ceva singuri, în perechi, în grupuri?
Folosesc vreun fel de instrumente, jucării, obiecte?
Au animale? Ce fel de animale? Ele ce rol joacă în peisaj?
Cum întâlnești acești oameni? Discuți sau faci altceva cu ei? Ce-ți spun, ce-ți arată, ce-ți dau, ce-ți cer?
Înveți ceva de la ei? Joci vreun rol în povestea lor? Cuvintele au vreo treabă în toată povestea?

6. Întoarcerea din călătorie.
De ce pleci din acel spațiu? Vrei tu, ești luat înapoi, ești gonit, ești nevoit, ești trezit din vis?
Cum ajungi înapoi în camera ta? Cum se petrece călătoria de întoarcere?
Cum te simți când ajungi înapoi în cameră? Fericit, trist, vesel, obosit, plictisit, supărat, îngrijorat, nervos, amuzat, încurajat, însetat/ înfometat...
Ce concluzii tragi după această călătorie? Viața revine la normal sau este pe veci schimbată de experiența pe care ai avut-o? În ce fel?
Ai mai face o dată sau de mai multe ori această călătorie? De ce? Ai mai lua pe cineva cu tine sau ai trimite pe altcineva în locul tău?


Spor la scris!

Minunea Învierii

Temă: o compunere cu titlul "Minunea Învierii", în care să realizezi portretul fizic și moral a cel puțin două personaje.

Pregătire și avertizare: cu așa un titlu, probabil că se așteaptă de la voi să scrieți despre învierea lui Isus. Dacă vreți să rămâneți în cadrul sugerat, atunci documentați-vă (internet, cărți, părinți, bunici) despre Înviere și descrieți minunea, descriind fizic și moral personaje implicate (Isus, Maria, Apostolii etc.).

Oricum, țin să menționez că nu înțeleg de ce vi se cere o compunere despre Înviere în perioada anului în care sărbătorim Nașterea...

Eu vă voi da idei despre alte minuni ale învierii, dacă credeți că profesorul vostru are simțul umorului și apreciază originalitatea. Atenție să nu vă acuze careva de blasfemie :)

Pui de compunere
Iată câteva idei de lucruri vii care mor și învie, putând fi considerate mici "minuni". Alegeți una dintre opțiuni sau inventați altă variantă și descrieți cum mor, cum învie și de ce pentru voi acea înviere este o minune. Dați multe detalii despre ce vedeți, ce simțiți, ce gândiți despre ceea ce vedeți și simțiți.
- un copac drag vouă, care pare să moară iarna și învie primăvara
- o altă plantă sau o floare care dispare iarna și reapare primăvara
- un izvor, un râu, un lac care îngheață iarna și "reînvie" când vine căldura
- un animăluț care este omorât în circumstanțe nefericite și înviat ca prin minune de alt personaj (animal, plantă, zână, vrăjitor...)

Descrie moartea personajului principal, făcându-i portretul fizic și moral. Descrie învierea, personificând fenomenul care îl invie (primăvara, căldura, un super-erou...) și făcându-i și acestuia portretul fizic și moral. Îți poți imagina că ai participat și tu la minune și îți poți imagina altă identitate, făcându-ți astfel și ție propriile portrete. Dacă te distrează să descrii mai multe personaje, inventează tot felul de creaturi care au asistat la scenă.

Pentru mai mult ajutor în realizarea portretelor, citește și puii de compuneri pe tema Portretul Mamei.


Spor la scris!

Vreau să descopăr lumea

Temă: o compunere cu titlul "vreau să descopăr lumea", inspirată de poezia Dimineața a Magdei Isanos, care să conțină două personaje.

Pregătire: Când ai de făcut o compunere inspirată din opera altcuiva (o poezie, un tablou, o nuvelă, o poveste, un citat), se presupune că ai înțeles ce a vrut să zică artistul și că pornești de la aceeași idee, pe care o tratezi însă în stilul tău.

Pentru mine, mesajul poeziei ar fi următorul: personajul își dorește să descopere lumea așa frumoasă cum o văd poeții. Găsește frumusețea lumii într-o dimineță luminoasă, sau în luminile dimineții - depinde cum vrei să o iei.

Drept urmare, eu aș scrie compunerea ori despre cum altfel poți începe să descoperi frumusețea lumii dimineața, sau despre un personaj care vrea să descopere lumea și pornește într-o dimineață într-o călătorie, sau despre a încerca să descoperi lumea în diferite alte momente ale zilei.

Pentru că ți se cere să incluzi și cel puțin două personaje, iată idei pe care o poți folosi în oricare dintre variantele de mai jos:
- personajul tău, naratorul - îți poți imagina că ești orice personaj, uman sau animal, real sau de basm; dacă alegi să fii altcineva decât ești, descrie-ți pe scurt personajul la începutul compunerii, astfel încât cititorul să înțeleagă cine ești (de exemplu: Lumea crede că păsările nu prea gândesc, dar se înșeală amarnic. De când am ieșit din ou și m-am trezit în cuib am început să-mi pun întrebări despre lumea din jur...)
- personaje ajutătoare - orice varianta de compunere ai alege, poți inventa un personaj care să te ajute pe calea pe care vrei să o iei
- personaje răuvoitoare - la fel, poți inventa un personaj care să încerce să te încurce în căutarea ta

Pui de compunere 1
Amintește-ți de câteva dimineți care ți-au plăcut în mod deosebit, în care ai simțit veselie și fericire. Răspunde pe scurt pe o ciornă la următoarele întrebări:
- Cum te-ai trezit?
- Ce vedeai, auzeai, miroseai, simțeai? Poate te-a trezit sunetul sau atingerea unui animal, un miros plăcut din natură sau de mâncare, o persoana dragă...
- Ce ți-a plăcut în mod special?
- Cum te-ai simțit?
- La ce te-ai gândit?
- În ce fel toate aceste trăiri pot fi considerate un mod deosebit de a descoperi lumea?

Rafinează-ți răspunsurile pe ciornă și apoi adună-le la un loc într-o compunere.

Pui de compunere 2
Imaginează-ți că ești una dintre următoarele:
- o pisică
- o pasăre
- un câine
- un fulg de zăpadă
- un pui de urs
- o frunză
- o floare sau o petală
- orice alt personaj vrei tu :)

Scrie compunerea la persoana I, din perspectiva personajului pe care îl alegi și descrie cum sau de ce te-ai hotărât că vrei să descoperi lumea. Apoi cum a început ziua după ce te-ai hotărât, cum ai plecat dimineața în călătoria de descoperire (insistă mai mult pe descrierea dimineții respective și felul în care aceasta te-a făcut să te simți), pe unde ai ajuns, ce ai văzut, ce ai trăit și la ce concluzie ai ajuns la întoarcere.

Pui de compunere 3
Imaginează-ți un personaj mai stresat (poți porni de la sugestiile de la puiul 2 sau poți inventa tu altceva) care încearcă să descopere lumea, dar nu prea reușește. Descrie cum începi de dimineață și ce te împiedică să reușești. Descrie apoi cum mai încerci o dată la prânz, dar nu-ți iese nici atunci. Descrie și încercarea de seară, alegând tu dacă de data asta reușești sau nu. Găsește un final compunerii tale, în care ori simți că reușești să începi să descoperi lumea, ori renunți.

Orice varianta alegi, nu uita să descrii și cum arată acea lume pe care o descoperi, cum te face să te simți, ce vezi, ce gândești, ce înveți din trăirile tale.


Spor la scris!

Lumea Stelelor

Temă: compunere despre "lumea stelelor".

În primul rând, citește neapărat puiul de compunere despre Războiul Stelelor, sigur vei găsi acolo multe idei care să te inspire și pentru "lumea stelelor".

Iată totuși încă câteva :)

Pui de compuneri
- descrie lumea stelelor inventând planete, creaturi și fenomene pe care oamenii încă nu le cunosc
- descrie lumea stelelor de ca și cum tu ai fi o stea
- descrie lumea stelelor de ca și cum ai fi cunoscut o stea
- lumea stelelor, descrisă de un cosmonaut sau un extraterestru care s-a plimbat prin tot Universul
- lumea stelelor, descrisă de un șoarece de bibliotecă
- lumea stelelor, așa cum arăta ea la începutul timpurilor
- lumea stelelor, așa cum va arăta peste 10.000 de ani
- lumea stelelor, descrisă de ca și cum acum ai vedea-o/ cunoaște-o pentru prima dată

Nu uita că pe lângă stelele de pe cer, au o lume a lor și stelele de cinema, stelele brodate pe o rochie, stelele-paiete din buzunarul cuiva, stelele desenate pe fața cuiva.

Spor la scris!

Copacul

Temă: o poezie cu titlul "copacul".

Înainte de a te inspira din puii de poezii de mai jos, aruncă o privire și pe puii de compuneri despre copac, poate te distrează și una dintre ideile de acolo.

Pui de poezii
Când vine vorba despre poezii, poți începe gândindu-te la 3 lucruri:
1. Cine scrie?
2. Despre ce scrie?
3. Ce fel de emoție puternică este stârnită în poet?
Așadar, o poezie cu titlul "Copacul" ar putea fi:

- scrisă de o pisică pe care copacul a salvat-o de un câine
- scrisă de un fulger înainte de furtună
- scrisă de un fulg de zăpadă care vede pentru prima dată în viață scoarță groasă de copac
- scrisă de un copil care abia așteaptă să crească destul de mare ca să se poată sui în copac
- scrisă de un urs căruia îi place să se scarpine pe spate cu trunchiul copacului
- orice alt personaj care are un bun motiv să iubească sau să urască copacul

Imaginează-ți cum ar descrie oricare dintre personajele de mai sus un copac, și scrie în două vorbe pe o ciornă. Nu te îngrijora dacă nu faci rime din prima. Tu scrie imaginile și cuvintele care îți vin și vei putea apoi să mai lucrezi la formă, ritm și rimă, folosindu-te de sinonime.


Spor la scris!