Ne-am mutat pe PuiDeCompuneri.UrbanKid.ro!

Vei fi redirectat automat. Daca nu mai ai rabdare :P, mergi singur pe
puidecompuneri.urbankid.ro
si actualizeaza-ti bookmarkurile.

10/27/2009

Florile și Copilăria

Tema: Florile și copilăria

Pui de compunere 1
Florile se plimbă printre nori cu Copilăria. Florile susțin că ele aduc cea mai multă fericire oamenilor. Copilăria le contrazice, explicând că ea le aduce cea mai multă fericire oamenilor. Imaginează-ți cum arată personajele, în ce decor se plimbă, cum s-au întâlnit și cum decurge conversația, ce argumente aduce fiecare, la ce concluzie ajung.

Pui de compunere 2
Este lucru cunoscut că florile au o relație specială cu copilăria. Ele au rolul de a se asigura că toți copii sunt fericiți și au o copilărie frumoasă. Imaginează-ți cum pot florile să facă acest lucru, cum își împart sarcinile, cum observă și urmăresc copiii și în ce fel interacționează cu ei pentru a-i face fericiți. Închipuie-ți și ce se întâmplă pe măsură ce natura și florile sunt gonite din orașe și înlocuite cu blocuri înalte de sticlă...

Pui de compunere 3
Descrie cum văd copiii florile. Copilăria este o perioadă agitată, în care suntem asaltați de o grămadă de informații. La început, copiii văd florile ca pe niște ființe care îi ajută să înțeleagă lumea din jurul lor. Imaginează-ți cum evoluează relația copiilor cu florile pe măsură ce cresc, în ce moment se încheie copilăria și cum văd atunci tinerii florile.


Spor la scris!

10/22/2009

Compunere despre al treilea moș

Tema: Imagineză-ți un posibil Moș numărul trei. Realizează o compunere care să conțină numele moșului, semnalmente, biografie, activitatea sa anterioară pe scurt. Prezintă și promisiunile lui.

Pui de compunere 1 - de așteptat
Ce au în comun Moșii numărul 1 si 2? Sunt băieți buni și le aduc copiilor cuminți lucruri drăguțe. Să ne imaginăm cum ar fi un Moș numărul 3 mai altfel...
- Un moș rău care le oferă cadouri spectaculoase copiilor care fac prostii
- Moșul de rezervă, care trece la treabă dacă se îmbolnăvește unul dintre ceilalți doi
- Unul dintre cei trei moși nebuni, vecini de-ai tăi, fiecare susține că el e adevăratul Moș Crăciun. Aruncă cadourile copiilor de sub brad și promit că le vor înlocui cu unele mai frumoase.
- Un moș foarte șmecher, purtătorul de cuvânt al Peștișorului de Aur

Oricare variantă ai alege, imaginează-ți tu cum ar arăta un astfel de moș, cum ar fi ajuns să fie moșul numărul trei, ce a mai făcut înainte, ce promite...

Pui de compunere 3 - și mai altfel
O echipă de casting caută de mult un moș “numărul trei” care să joace într-o reclamă pentru un client important (imaginează-ți și la ce e reclama cu trei moși). I-au găsit pe primii doi, și abia acum au un candidat care se potrivește pentru al treilea rol.

Nume și semnalmente: Inventează un nume, descrie-l fizic cum vrei tu.

Activitate anterioară: povestește că a jucat deja în mai multe reclame (eventual spune și la ce a făcut reclamă).

Biografie: este un neamț refugiat în România, care a fost actor și a jucat în multe filme cu războaie (sau orice altă poveste care corespunde cu scenariul reclamei inventate de tine).

Promisiuni: imaginează-ți ce ar putea promite un bătrân pentru a convinge o echipă de filmare (să nu adoarmă la filmări, că papagalul lui chiar știe să vorbească... etc.)


Spor la scris!

Compunere fantastică despre o societate totalitară și pastila fericirii

Tema: compunere fantastică despre o societate totalitară în care s-a descoperit pastila care garantează fericirea, doar că în acea stare de seninătate, oamenii își pierd interesul în orice altceva.

Pregătire
Să reformulăm puțin tema, să fie mai simplu de înțeles. O lume în care:
- statul controlează tot, oamenii nu au niciun fel de libertate, nu mai pot niciodată să facă ce vor ei
- Tu cum te-ai simți dacă nu ai mai putea să faci nimic din ce vrei și ai avea interdicții la tot pasul? Nefericit, desigur :) Așa și oamenii aceștia.
- Pentru ca oamenii să nu se revolte și să iasă în stradă să dea jos guvernul, statul inventează o pastilă care te face fericit și obligă toată populația țării să o ia (sau o pune în apa de la robinet, ca să fie siguri că-și face efectul)
- Doar că statul se bagă singur în încurcătură, pentru că pastila aceea, îi face pe oameni fericiți, dar sunt atât de senini încât nu le mai pasă de nimic, drept urmare nimeni nu mai muncește.
- Dacă ți s-a cerut un text fantastic, înseamnă că toate acestea se întâmplă într-un cadru science-fiction, un viitor cu multă tehnologie care nu există acum și așa mai departe.

Tu în compunere trebuie să descrii ce se întâmplă începând cu acest moment. Iată câteva întrebări ajutătoare:

Pui de compuneri
(opțional) - Cum s-a ajuns în situația asta? Cum i-au păcălit tiranii pe oameni pentru a ajunge la guvernare?
- Cum altfel se mai poartă cetățenii care au luat pastila, în afara faptului că nu mai merg la muncă?
- Cum reacționează oficialii când își dau seama ce s-a întâmplat? Ce măsuri iau?
- Cum reacționează populația la noile măsuri ale statului?
- Cum ajung o mână de oameni să nu fie afectați de efectul pastilei?
- Ce pun la cale acești oameni pentru a răsturna regimul totalitar?
- Cum reușesc, sau cum eșuează?


Spor la scris!

Vindecă lumea

Tema: compunere cu titlul “heal the world” / vindecă lumea

Pui de compunere
Ești foarte fericit(ă) să anunți lumea întreagă că ai găsit o carte/ un personaj care te-a învățat cum să vindeci lumea. Dacă ai face-o singur(ă), singura variantă ar fi să inventeze cineva nemurirea în următorii 50 de ani, astfel încât să ai o eternitate la dispoziție. Dacă toată lumea ar face ca tine, s-ar rezolva într-o săptămână și un pic.

Fă o listă cu tot ce ți se pare că îmbolnăvește lumea în momentul acesta (războaie, sărăcie în unele părți ale lumii și bogăție în altele, chinuirea naturii cu poluare, tăiat copaci, omorât specii rare de animale și așa mai departe).

Gândește-te apoi la ce ar trebui să facă toți oamenii împreună pentru a rezolva problema (să nu mai cumpere blănuri, să planteze copaci, să facă economie la apă și energie... și așa mai departe)


Spor la scris!

O întâlnire ciudată cu Apolodor

Tema: compunere despre o întâlnire ciudată cu Apolodor.

Este foarte simplu! Tema ar fi fost grea dacă ar fi fost o întâlnire normală cu Apolodor! :)

Pui de compuneri
Unde te întâlnești cu Apolodor?
- pe vaporul către Labrador
- la circ
- la o petrecere sau un spectacol
- la școală
- tu, turist în Labrador
- la stop
- la magazin
- în tren

Când te întâlnești cu Apolodor?
- în ce moment al zilei?
- când tocmai s-a întors din Labrador
- când tocmai se pregătește să plece în Labrador
- când s-a întors din Labrador și e disperat că nu-l mai primesc înapoi în cor la circ
- când tocmai s-a trezit din somn
- de ziua lui / de ziua ta
- de revelion / de Crăciun

De ce te întâlnești cu Apolodor?
- întâmplător
- te roagă să-l ajuți cu ceva (de exemplu, să-i faci rost de bilet de vapor către Labrador)
- ai tu nevoie de ajutorul lui (să muți un frigider, să te învețe să cânți, să-ți facă cunoștință cu altcineva de la circ...)
- vă face cineva cunoștință (cine? de ce?)
- ai un prieten care nu crede că Apolodor există cu adevărat și vrei să-l convingi


Spor la scris!

Jurnalul unui bătrân pădurar

Tema: compunere despre jurnalul unui bătrân pădurar

Info: citește și ceilalți pui de compuneri despre "jurnal", s-ar putea să te inspire.

Orice variantă ai alege, ia-ți câteva momente să intri în pielea personajului, pentru a putea scrie însemnările din jurnal la persoana întâi.

Pui de compunere 1 - cuminte
Descrie din perspectiva pădurarului cum arată o zi obișnuită... Se trezește în cabana lui din pădure, se spală (cu ce sistem?), se îmbracă (cu ce haine?), mănâncă (ce?), își ascute toporul, iese prin pădure, mai strânge un gunoi, mai taie un copac, mai îngrijește o căprioară care s-a rănit la copită, salvează un cuib de păsărele care a căzut de pe o cracă... și mai închipuie-ți tu în ce fel mai poate întâlni alte animale și cum interacționează cu ele.

Pui de compunere 2 - thriller
Bătrânul pădurar povestește în jurnalul său întâmplări neobișnuite. În prima zi observă că cineva sau ceva i-a umblat în magazie. Face ordine, dar în ziua următoare iar vede că cineva s-a jucat cu lucrurile lui. Descrie zi de zi cum bătrânul pădurar devine din ce în ce mai speriat sau disperat de deranj, ce metode găsește de a pândi făptuitorul, dacă reușește sau nu și ce se întâmpla de fapt.

Pui de compunere 3 - mai puțin cuminte :)
Scrie însemnarea din ziua în care bătrânul pădurar decide că s-a săturat de pădure și vrea să se mute la oraș. Descrie cum își adună el lucrușoarele și cum traversează pădurea către oraș, ce găsește acolo și dacă înțelege sau nu ceva din balamucul din jurul lui. În funcție de cum trăiește pădurarul această experiență, la sfârșit hotărăște dacă vrea să rămână în oraș, sau preferă să se întoarcă la buturugile și căprioarele lui.


Spor la scris!

10/19/2009

De vorbă cu luna

Tema: compunere pe tema "de vorbă cu luna"

Pui de compunere 1
- Cum ajungi să stai de vorbă cu luna? De la tine din cameră? De pe stradă? Reușești cumva sau te ajută cineva să ajungi chiar pe lună?
- Cine începe conversația? Tu sau ea? De ce?
- Despre ce vorbiți? Despre oameni, despre planete, despre viață, despre univers, despre... ?
- Cum decurge conversația? Cine ce părere are și de ce?
- La ce concluzie ajungeți?
- În ce fel te schimbă/ ce înveți din urma acestei conversații?

Pui de compunere 2
Imaginează-ți un ghid de conversație pentru oricine vrea să stea de vorbă cu luna. Explică:
- Unde trebuie să fii ca să poți vorbi cu ea
- Cum trebuie să stai și să vorbești ca să te audă și să te asculte
- Ce subiecte de discuție îi plac cel mai mult? De ce?
- Ce subiecte de discuție nu suportă? De ce?
- Vorbește serios sau e pusă pe șotii?
- Vrea ceva de la tine ca să vorbești cu ea?
- Îți oferă ceva la finalul discuției?
- Cui recomanzi să vorbească cu luna? Ce fel de oameni, personalități, firi?

Pui de compunere 3
Știi cele 8 faze ale lunii? Perioadele în care luna se vede diferit de pe Pământ?
Imaginează-ți că fiecărei faze îi corespunde o toană, o dispoziție a lunii. În funcție de perioada în care stai de vorbă cu ea, luna reacționează și se poartă diferit. Uită-te la ilustrațiile cu fazele lunii și imaginează-ți în ce toană e luna pentru fiecare dintre ele: ghidușă, serioasă, deprimată, veselă, gravă, uitucă, agitată, calmă, înțeleaptă, toantă... etc.



Spor la scris!

Un zgomot ciudat la miezul nopții

Tema: compunere pe tema "eşti trezit de un zgomot ciudat la miezul nopţii"

Pui de compunere 1
Te trezește sunetul a ceva spart în miez de noapte. Te duci să vezi ce s-a întâmplat (unde?) și descoperi...
- Ce s-a spart?
- De ce sau de către cine?
- Ce vezi? Sau pe cine?
- Ce se întâmplă în continuare? O discuție, o luptă, o călătorie?
- Cum se încheie scena?

Pui de compunere 2
Ceva sau cineva a intrat la tine în casă.
- Ce sau cine? Cum arată? Ce caută în casa ta?
- Ce făcea?
- Cum te-ai confruntat cu persoana, lucrul, animalul, personajul respectiv?
- Cum se încheie povestea?

Pui de compunere 3
Casa are propria ei viață și personalitate noaptea, când toată lumea doarme. Descrie ce petreceri dau obiectele din casa ta în timp ce familia doarme, cum reacționează când tu te trezești din cauza zgomotului și le descoperi. Se fac că plouă? Te invită și pe tine la distracție? Îți povestesc lucruri neașteptate? Povestește cum adormi la loc în cele din urmă, și cum vezi lucrurile din casa ta a doua zi pe lumina, știind ce se întâmplă cu ele noaptea.

Pui de compunere 4
Te trezește un zgomot, dar zgomotul este prea puțin important pentru că te trezești altundeva decât în patul din camera ta.
- Poate în altă parte din casă?
- Într-o pădure fermecată?
- Într-o peșteră?
- Pe un vârf de munte?
- Pe o insulă pustie?
- Pe fundul oceanului?
Imaginează-ți cine te-a dus acolo și de ce. Descrie cum arată împrejurimile, cu vegetație, obiecte, animale, personaje. Închipuie-ți pe cine întâlnești și ce faceți împreună. Povestește cum ajungi în cele din urmă înapoi acasă... Sau poate că te hotărăști să rămâi acolo, și atunci compunerea devine o scrisoare de adio :)


Spor la scris!

10/14/2009

Imaginează-te clanță

Tema: compunere în care să-mi imaginez că sunt o clanță.

Pui de compunere
Închide ochii și pune-ți următoarele întrebări:
- Ce fel de clanță ești? Mică, mare, de plastic, de metal, lucioasă, prăfuită, bine unsă, stricată, ruptă, complicată, cu model, colorată...
- Ești prietenă cu cheia/ cheile pe care le întâlnești? De ce nu sau de ce da? Ce relație aveți?
- Pe ce fel de ușă te afli? Masivă, mititică, de lemn, de metal, de pânză, de ciocolată, lată, îngustă, ruptă, spartă, misterioasă...
- Ce se află de partea ta a ușii? Ce vezi în jurul tău? Ce fel de oameni te ating ca să deschidă ușa?
- Ce vezi de cealaltă parte a ușii, în scurtele momete cât ușa e deschisă? Reușești să vezi ceva sau ești acoperită de mâna omului care a deschis ușa? Ce mistere știi sau crezi că se află de partea cealaltă a ușii?
- Îți dorești vreodată să te fi montat de cealaltă parte a ușii? De ce?
- Îți dorești vreodată să fi fost montată pe altă ușă? De ce? Ce nu-ți place la asta?
- Îți dorești vreodată să fi fost altceva decât o clanță? Ce? O altă clanță, o ușă, un om, o lebădă...

Mai stai puțin așa, cu ochii închiși și gândește-te la toate întrebările și răspunsurile acestea.

Odată ce ai clar în cap ce fel de clanță ai fi, descrie lumea ta într-o compunere :)

Pui de compunere riscant
Dacă proful/ profa are simțul umorului foarte bine dezvoltat (adică știe de glumă!), poți să iei subiectul compunerii ad literam, adică cuvânt cu cuvânt: "o compunere în care să-mi imaginez că sunt o clanță" poate însemna și o compunere în care tu ești personajul principal și faptul că-ți imaginezi că ești o clanță este doar o mică parte a acțiunii...

De exemplu: stăteam într-o zi întins(ă) în pat și îmi imaginam cum ar fi să fiu o clanță. Îmi puneam tot felul de întrebări... Dintr-o dată am auzit un zgomot în casă! [de aici poți începe să scrii despre orice vrei tu :)]


Spor la scris!

Compunere de Halloween

Tema: o compunere de Halloween

Pornim de la semnificația acestei sărbători, foarte bine explicată pe copilul.ro:

Povestea spune ca, in aceasta zi, de 31 octombrie, spiritele persoanelor care au murit in ultimul an se intorc pe pamant in cautarea unor corpuri vii pentru a le poseda pe perioada anului viitor, acesta fiind singura speranta de a avea o viata dupa moarte.

Celtii considerau ca toate legile spatiului si timpului sunt suspendate in aceasta zi, permitandu-le spiritelor sa interactioneze cu cei vii.

Cei vii nu doreau sa fie posedati. Astfel, in noaptea de 31 octombrie, satenii stingeau focurile din casele lor, pentru a le fi frig si pentru a deveni astfel nedoriti. Acestia se imbracau in tot felul de costume caraghioase si participau la parade galagioase in cartierul lor, incercand sa fie cat mai distructivi posibil pentru a speria spiritele ce veneau in cautarea celor vii.
Aceasta este "realitatea" despre Halloween. Acum hai să scriem compunerea... :)

Pui de compunere 1 - necredinciosul
Spune povestea unui personaj (băiat, fată, om mare, bătrân...) care nu credea în Halloween. I se părea o prostie toată costumația asta, așa că s-a hotărât ca el să nu se mai costumeze. Povestește:
- cum l-au găsit spiritele (cum arătau? ale cui spirite erau?),
- ce discuție au purtat (s-au înțeles bine sau nu? despre ce au vorbit? cum?),
- ce s-a întâmplat la sfârșit (l-au lăsat în pace? de ce? l-au luat în lumea lor? l-au posedat?)

Compunerea poate fi amuzantă sau de groază, după gustul fiecăruia.

Pui de compunere 2 - Halloween în pădure
Fă o listă cu toate imaginile clasice de Halloween: costmul de vrăjitoare, cel de extraterestru, de schelet, de lup, de monstru, dovlecii sculptați, coșurile cu bomboane și așa mai departe.

Imaginează-ți apoi cine ce poartă și ce face... în pădure. Vulpița are pălărie de vrăjitoare, ciocănitoarea sculptează dovlecii, lupul se îmbracă în bunicuță (să-i facă o farsă Scufiței Roșii :P), ursoaica împarte bomboane... și tot așa. Descrie în compunerea ta toată scena, așa cum se întâmplă ea în fiecare an în pădure de Halloween.

Pui de compunere 3 - Cu extratereștri
Un echipaj extraterestru de pe o planetă deosebit de pașnică și liniștită se nimerește să exploreze Pământul... fix de Halloween! Imaginează-ți cum reacționează ei și ce părere își fac despre oameni în noaptea de Halloween (cu vrăjitoare, zombie, dovleci și tot tacâmul).

Pui de compunere 4 - și dovlecii?
Să personificăm dovlecii...
În noaptea de Halloween, dovlecii se ascund care cum pot, să scape de cuțitele nemiloase ale oamenilor. Unii dintre ei supraviețuiesc și se zgribulesc împreună, alții sunt prinși, lăsând în urmă familii și prieteni îndurerați. Descrie povestea lui Dov, eroul dovlecilor, care într-o noapte s-a răsculat împotriva oamenilor și le-a făcut în sfârșit dreptate (cum?) dovlecilor!


Spor la scris!

10/10/2009

Simbolism - cheie, aripă, culoare, noapte

Tema: o compunere care să cuprindă semnificația cuvintelor cheie, aripă, culoare, noapte, ceva legat de simbolism.

Pui de compunere
Gândește-te la fiecare dintre cuvintele date. Ce-ți inspiră fiecare dintre ele? La ce te fac să te gândești? Ce-ți amintesc? Ce-ți sugerează? Iată câteva exemple, pentru fiecare dintre ele:
- Cheie: secret, acasă, comoară, vechi, soluție/ rezolvare
- Aripă: zbor, cer, libertate, călătorie, protecție/ siguranță
- Culoare: veselie, viață, natură, diversitate, circ
- Noapte: liniște, magie, pericol, necunoscut/ mister, odihnă

Încearcă să-ți găsești propriile răspunsuri ca să-ți iasă bine partea următoare :)

Ia fiecare cuvânt pe rând, descrie ce înseamnă, iar apoi povestește ce-ți inspiră ție, cu lux de amănunte. De exemplu, cheia este un obiect care deschide uși, dar pentru mine este o cale către un secret, pentru că atunci când erai mică aveai în casă o cutie încuiată pe care nu aveai voie să o deschizi... și așa mai departe.

Explică astfel și pentru aripă, culoare și zbor, întâi ce înseamnă cuvântul și apoi ce-ți inspiră ție, datorită unor întâmplări pe care le-ai trăit.


Spor la scris!

10/05/2009

Mulțumesc, mama

Tema: o compunere de ziua mamei, în care să-i mulțumesc

Pui de compunere
Iată câteva întrebări care să te ajute să scrii compunerea ta personalizată, care să vă reprezinte cât mai bine pe tine și pe mama ta.
- Ce lucruri, obiecte, jucării, haine, cărți ți-a oferit mama ta? Care ți-au plăcut cel mai mult? Ce ți-a plăcut sau te-a bucurat când le-ai primit?
- Ce locuri ți-a oferit mama ta? Pe unde te-a plimbat, ce ți-a arătat, pe unde te-a dus? Ce ți-a plăcut la aceste călătorii, ce ai învățat din ele, ce simți că ți-au adus?
- Ce te-a învățat mama ta? Lecții de viață, sfaturi, ajutor, sprijin? Cum te-ai simțit în acele situații? În ce fel te-a ajutat că ai avut-o pe mama alături?
- Ce îți oferă mama ta, dincolo de lucrurile practice, concrete, materiale? Căldură, tandrețe, mângâieri, râsete, jocuri, siguranță?
- Dacă închizi puțin ochii și te gândești la mama ta, care e primul lucru care îți vine în minte? Dar al doilea? Al treilea?

Descrie cât mai multe din elementele de mai sus, mulțumindu-i mamei tale pentru ele și explicându-i în ce fel te simți mai fericită, sigură pe tine, împlinită datorită tuturor lucrurilor pe care ți le oferă. Eventual spune-i și ce ți-ai dori tu să-i oferi ca mulțumire pentru tot ce-ți dă ea (luna de pe cer, o terasă pe malul oceanului, un buchet de...).


Spor la scris!

Ce aș face daca aș fi șeful clasei?

Tema: compunere despre "ce aș face dacă aș fi șeful clasei".

De data asta, pentru că tema îmi sună mai mult a concurs decât a compunere, nu o să vă dau nici idei, nici exemple. Iată însă o listă de întrebări care să vă ajute să vă găsiți propriile idei, repede și ușor :)

Pui de compunere
- Cum te-ai purta cu colegii tăi?
- Cum ai face să afli ce vor ei de la tine?
- Ce greutăți/ dificultăți/ neplăceri ți se pare că întâmpină colegii tăi/ clasa ta? Ce ai putea să faci ca să le depășești?
- Ce ți-ar plăcea să îmbunătățești la viața clasei voastre? Activități, ieșiri, decorarea sălii...
- Cât timp ai dedica rolului de șef al clasei?
- Ce pasiuni, interese, abilități, talente sau preocupări ale tale crezi că te-ar ajuta să fii un foarte bun șef de clasă?


Spor la scris și spor la candidat!

Padurea de atunci

Tema: Compunere despre "pădurea de atunci".

E clar: ai de descris o pădure. Pentru asta, ai nevoie să răspunzi la câteva întrebări:
- Unde e? Lângă ce? Oraș, râu, munte, mare, insulă...
- Cât de mare e?
- Cum arată copacii?
- Cine locuiește în ea? Ce creaturi?
- Cât de deasă e, are sau nu poienițe?


Pui de compunere
Provocarea vine din expresia "de atunci". Folosește întrebările de mai sus pentru a descrie o pădure:
- de pe vremea dinozaurilor
- de pe vremea când încă nu existau animale pe pământ
- de pe vremea când copacilor nu le era frică să vorbească cu oamenii sau să se plimbe liberi în lumea lor
- de pe vremea când plantele stăteau cu rădăcinile în aer și nu aveau nevoie decât foarte rar să se înfigă în pământ
- de pe vremea când elfii/ zânele/ zmeii/ spiridușii/ pitici populau codrii și nu se fereau de oameni
- de pe vremea când încă mai existau păduri cu copaci, înainte ca oamenii să sufoce plantele cu gunoaie.


Spor la scris!

Importanța lecturii

Tema: Compunere despre importanța lecturii

Pui de compunere 1 - pentru profi cu simțul umorului
Descrieți importanța lecturii în cazul următoarelor texte (respectiv de ce e important să le poți citi, ce s-ar întâmpla sau ce s-ar putea întâmpla dacă nu le-ai citi):
- cutia de șampon, gel de duș, cremă de față, detergent, otravă
- panouri de avertizare sau publicitate
- etichete cu măsuri la haine și pantofi
- prețuri în magazine
- reviste
- regulamente la jocuri
- site-uri pe internet
- și așa mai departe :)

Pui de compunere 2 - pentru profi cu mai puțin umor
- Ce cărți ai citit în ultima vreme?
- Ce ai învățat din ele? Din carte efectiv, sau poate din poveste, sau de la un personaj...
- Au schimbat în vreun fel modul în care vezi/ înțelegi lumea înconjurătoare?
- Le-ai recomanda prietenilor? De ce?
- Cine crezi că ar avea nevoie să citească ce ai citit tu? De ce?
Gândindu-te la toate astea, argumentează cât de importantă ți se pare ție lectura.


Spor la scris!

Creatia - inventie, descoperire, originalitate

Tema: Compunere care să argumenteze afirmația "creația este invenție, descoperire, originalitate".

Pui de compunere
Citește ideile de la celălalt pui de compunere despre creație.
Pornind de la acele idei și întrebări, descrie:
- cum a apărut o idee (invenție),
- cum a fost ea dezvoltată într-o creație (drumul de descoperire),
- în ce fel rezultatul a fost diferit de alte opere asemănătoare, de același gen.


Spor la scris!

Creația - căutare, efort, incertitudini

Tema: Compunere care să argumenteze afirmația "creația este o căutare care implică efort și incertitudini".

Înainte de a continua, aruncați o privire și pe "Creația este un joc, o aventură".

Eu nu o să pot vedea niciodată creația ca pe ceva neplăcut, așa că puiul de compunere îți propune întrebări și idei care arată că efortul și incertitudinile sunt ok! :)

Pui de compunere
- Gândește-te la ceva ce ți-ai dorit tu să creezi, sau la ceva ce și-a dorit un prieten/ o rudă să creeze sau la o operă (carte, cântec, tablou...) care îți place ție în mod deosebit.
- Dacă e vorba despre tine sau cineva apropiat, descrie care a fost drumul, căutarea de la prima idee până la "produsul" final. Cum a venit ideea? Cum s-a dezvoltat? Ce variante a avut până la forma finală? Cum a ajuns să se materializeze, să treacă de la idee la realitate?

Exemplu: ai scris o poveste despre o fata care nu vorbește. Cum/ când/ de ce ți-a venit ideea? Cum ai imaginat apoi povestea? Cum ai construit-o? Cum ai adăugat și alte personaje? Cum ți-ai imaginat locurile în care se desfășoară acțiunea? Cum ai corectat, dezvoltat ideea pe parcurs? Cum a fost să și scrii efectiv povestea, cum te-ai simțit?
- Dacă e vorba despre un alt artist, imaginează-ți care ar fi răspunsurile lui/ ei la întrebările de mai sus? Nu contează dacă e sau nu 'adevărat' cum crezi tu, important e să-ți imaginezi și să propui niște variante.
- Pentru oricare dintre cele două variante (reală sau imaginară), menționează și descrie ce a fost greu, ce a durat mult, ce n-a mers (efortul) și care au fost momentele sau situațiile în care creatorul nu a fost sigur pe ideea sa (incertitudinile) și cum a reușit să meargă mai departe.


Spor la scris!

10/01/2009

Prima zi de scoala

Tema: Pui de compunere despre prima zi de scoala

Poti descrie pur si simplu ce s-a intamplat in prima zi de scoala, de cand te-ai trezit de dimineata, pana seara cand te-ai culcat, in cele mai mici detalii - ce-ai facut, cum te-ai imbracat, ce-ai mancat, cu cine ai vorbit, despre ce, cat timp, pe unde ai mers, ce ai facut la scoala, ce ai facut dupa scoala si tot asa.

Sau... Poti scrie despre orice altceva decat scoala in felul urmator: spui ca ai lipsit in prima zi de scoala pentru ca ti s-a intamplat ceva absolut extraordinar - si povestesti despre orice altceva decat scoala :)

Ca de exemplu...
- ca ai fost implicat intr-o urmarire
- ca ai lesinat si ai visat... orice :)
- ca ai fost rapit
- ca te-ai intalnit cu un extraterestru/ elf/ zmeu/ pitic/ zana/ printesa/ regina etc. si... tu stii si poti sa-ti inchipui ce s-a intamplat
- ca ai ajuns cumva la malul marii (cum?)
- ca ai asistat la o lupta pe viata si pe moarte
- ca ai urmarit un circ prin oras
- ca ti-ai luat zborul
- ca ai intalnit pe cineva pe care iti doreai de foarte mult timp sa intalnesti (o celebritate?)

Si daca reusesti sa-ti imaginezi curtea scolii ca pe un univers intreg plin de oameni si posibilitati, sunt sigura ca o sa mai gasesti si tu inca cateva idei! :)


Spor la scris!

Tastatura visurilor mele din viitor

Tema: compunere despre tastatura visurilor mele sau despre tastatura viitorului.

Pui de compuneri - intrebari
Ce ti-ar placea sa poti face cu o tastatura? Ce iti doresti sa poti face cand esti aproape de calculator, dar nu poti, din orice motiv? Gandeste-te putin la asta, apoi la ce ti-ai dori sa ai aproape de tine cand esti la calculator.

Iata cateva idei, dar va invit sa le gasiti si voi pe ale voastre! Va garantez ca mai exista inca cel putin 20 de variante! :)
- masaj la maini si picioare (ca are mainile lungi)
- sa-ti tina cana de ceai calda si cana de suc rece
- cu oglinda
- cu iarba si flori
- in viitor toata planeta are un alfabet comun... imagineaza-ti cum arata tastaturile :)


Spor la scris!

Un parc

Tema: compunere care sa descrie subiectiv un parc.

Introducere
A descrie ceva in mod "subiectiv" inseamna ca te intereseaza mai putin sa incerci sa descrii acel lucru asa cum e el in realitate si asa cum il poate vedea toata lumea (mod obiectiv) si vrei sa-l descrii din punctul tau de vedere, din perspectiva ta personala, asa cum il vezi tu cu gusturile, preferintele si judecatile tale.

Asadar, orice fel de descriere ai face, ea este subiectiva atata timp cat arata ce crezi tu, ce simti tu, ce parere ai tu despre ceea ce descrii.

Pui de compunere 1 - un parc real
- Ia-ti pixul si caietul si... iesi intr-un parc! :) Daca n-ai parc la indemana, du-te macar pana la cel mai apropiat spatiu verde sau coltisor de natura pe care l-ai putea numi parc. Uita-te in jur.
- Care este primul lucru care iti atrage atentia? De ce? Cum il vezi? Cum ti se pare? Iti place sau nu? De ce?
- Care e al doilea lucru care te atrage? Aceleasi intrebari ca mai sus :)
- Descrie rand pe rand, toate lucrurile pe care le observi - decor, animale, oameni, pasari...
- Incearca sa descrii si imagini sau lucruri pe care crezi ca doar tu le observi. De crezi ca le vezi doar tu si ceilalti nu?
- Pe final, incearca sa spui si cum vezi tu parcul in ansamblul lui. De exemplu, daca ai fi un pictor, ce atmosfera ai incerca sa transmiti cu tabloul tau dupa acest parc? Daca ai fi fotograf, ce zona ai incerca sa surprinzi in poza?

Pui de compunere 2 - un parc imaginar
Ia un pix si o foaie. Imagineaza-ti ca esti desenator de parcuri sau arhitect, si fa o schita simpla a parcului ideal pe care l-ai construi tu (cu lebede, cu trenulete, cu hamace, cu palmieri, cu circ, cu flori, cu pesti, cu ce vrei tu!).
- Descrie apoi imaginea folosind intrebarile de la puiul numarul 1 :)

Pui de compunere 3 - pentru baieti
Folosind intrebarile si ideile de mai sus, descrie un parc... auto. Adica parcarea aceea enorma pe care o foloseste o firma care are foarte multe masini. :)


Spor la scris!