Ne-am mutat pe PuiDeCompuneri.UrbanKid.ro!

Vei fi redirectat automat. Daca nu mai ai rabdare :P, mergi singur pe
puidecompuneri.urbankid.ro
si actualizeaza-ti bookmarkurile.

9/21/2010

De ce avem nevoie de prieteni?

Tema: o compunere pe tema "demonstrati-le parintilor cu argumente logice, faptul ca la varsta de voastra (12 ani) aveti nevoie de prieteni".

Pui de compunere

Ia un moment sa stai relaxat(a), eventual cu privirea pe geam, sa respiri adanc si sa te plimbi un pic prin imaginatia ta. Inchipuie-ti cum ar fi, cum te-ai simti, ce ai gandi daca n-ai avea prieteni, daca ti-ai petrece tot timpul singur(a), sau doar cu familia, daca nu ai avea cu cine sa impartasesti momente simpatice, glume, dar si idei, intrebari, ganduri... etc. Incearca sa generalizezi si sa-ti inchipui cum ar reactiona si alti copii in afara de tine in situatia asta.

Apoi, imagineaza-ti cum e sa ai prieteni. Sa te intalnesti cu alti copii, sa afli ce stiu, ce invata, ce gandesc, ce cred, ce spera si ei, sa schimbati ganduri si impresii despre viata, scoala, familie, jocuri, filme sau carti, cum te simti cand te joci cu prietenii fata de atunci cand te joci singur(a), cum te simti cand inveti pentru scoala impreuna cu prietenii fata de atunci cand inveti singur(a)... etc. La fel, incearca sa-ti inchipui cum se simt si alti copii cand sunt inconjurati de prieteni.

Dupa ce ai facut asta, intoarce-te la calculator si incearca sa faci o mica cercetare despre importanta prieteniilor la adolescenti si preadolescenti. Pe www.suntparinte.ro, de exemplu, gasesti mai multe articole pentru parinti despre rolul prietenilor in educatia copiilor. Poti extrage si de acolo argumente valabile, despre importanta prietenilor, prieteniile in adolescenta, prieteniile nepotrivite, sau competentele sociale, sau poti cauta mai multe articole.

Punand cap la cap aceste idei, cu siguranta iti va iesi o compunere foarte convingatoare ;)

Spor la scris!

Salutul ca forma a politetii

Tema: o compunere care sa contina opinia ta despre salut ca forma a politetii

Pui de compunere 1- stiati ca...?

Poti cauta pe internet, pe Wikipedia sau Google, informatii despre salut. Scrie pe o ciorna tot ce afli nou despre:
- istoria salutului
- diversitatea salutului in functie de cultura
- evolutia salutului de-a lungul timpului
Alege din aceste informatii ce ti se pare mai interesant si surprinde-ti profesorul si colegii cu micul tau studiu despre salut.

Pui de compunere 2 - personificarea politetii

Imagineaza-ti politetea ca pe un personaj. Cum ai cunoscut-o? Intamplator sau v-a facut cineva cunostinta? Cine? Ati devenit prieteni?

Afli de la Politete ca poate lua mai multe forme. Ea se materializeaza atunci cand spunem "multumesc" si "te rog". Atunci cand deschidem usa unei domnisoare si o lasam sa intre prima. Atunci cand cedam locul pe scaun unei persoane in varsta, etc. Una dintre formele pe care le poate lua Politetea este salutul. Imagineaza-ti un dialog cu prietena ta, Politetea, in care ea iti explica cum, cand si de ce ia forma salutului. De ce a ales mainile si privirea pentru a se materializa? Ce-i place cel mai mult la asta? Cum se simte cand lumea ii da forma salutului si cum se simta atunci cand oamenii uita sa faca asta?

Pui de compunere 3 - personal

Exprima-ti, conform cerintei, parerea personala despre salut ca forma a politetii. Salutul e gestul pe care il fac oamenii cand se intalnesc. Gandeste-te la ce ai vazut oamenii facand cand se intalnesc, care gesturi iti plac si care nu (de exemplu, mie imi plac stangerile de mana cu prietenii dar nu imi place cand matusa mea ma ciupeste de obraz de fiecare data cand ne intalnim).


Spor la scris!

Convietuirea diferitelor etnii

Tema: o compunere despre convietuirea diferitelor etnii

Pui de compunere

Descrie cum ar arata lumea ideala in care am convietui cu totii armonios, indiferent de etnie.
- Ce avantaje am avea?
- Care sunt lucrurile mai importante care ne deosebesc si ne aseamana, dincolo de etnii?
- In ce fel diversitatea oamenilor este interesanta?
- Ce am putea invata, descoperi unii de la altii?
- Cum ne-am putea ajuta mai bine?
- Care probleme s-ar rezolva astfel?
- Ce crezi tu ca trebuie schimbat la lumea de acum ca sa ajungem la acea lume ideala in care sa convietuiasca toate etniile?
- Ce ar trebui sa faca fiecare dintre noi ca sa ajute la aceasta convietuire?
- Ce avem de pierdut daca nu incercam sa convietuim indiferent de etnie?


Spor la scris!

9/20/2010

Caracterizarea propriei persoane

Tema: o compunere cu caracterizarea propriei persoane

Pui de compunere 1

Esti cea mai potrivita persoana sa-ti faci propria caracterizare. Descrie-te folosind urmatoarele intrebari:
- ce-ti place? de ce?
- ce nu-ti place? de ce?
- ce-ti doresti? de ce?
- ce/la ce visezi?
- ce stii? ce ai vrea sa stii? de ce?
- ce te motiveaza? in ce fel?
- ce te sperie? de ce?
- ce te induioseaza? de ce?
- ce fel de oameni iti plac/nu-ti plac? de ce?
- ce fel de relatii ai cu cei din jurul tau?
- ce ai nevoie de la acestia? cum crezi ca ii poti ajuta, la randul tau?
- care este "super-puterea" ta?
- ce ai vrea sa stie ceilalti despre tine, dar ei nu observa?

Pui de compunere 2

Pornind de la intrebarile de la primul pui de compunere, imagineaza-ti un dialog dintre mama/matusa ta si o verisoara de-a ta cu care nu te-ai vazut niciodata. Verisoara, curioasa inainte sa te viziteze prima oara le pune tot felul de intrebari despre tine. Daca tu ai vrea sa cunosti pe cineva din descrieri, inainte sa va intalniti fata in fata a ce intrebari ai pune despre acea persoana?

Pui de compunere 3

Pornind tot de la intrebarile de primul pui de compunere, descrie-te comparandu-te cu:
- un personaj de roman
- o personalitate istorica
- un personaj de desene animate
- o melodie
- un anotimp
- un fruct
- un animal
- o planeta



Spor la scris!

O poveste

Tema: o compunere, ca o poveste, in care tu esti personajul principal, care incepe cu "A fost odata ca niciodata o printesa"

Pui de compunere 1

Tema compunerii foarte generoasa, visul oricarui elev :). Practic poti compune orice poveste vrei tu, singura cerinta fiind sa o scrii la persoana intai (tu esti personajul principal, despre tine e povestea, in jurul tau se petrece actiunea, sunt descrise aventurile/ trairile/ experientele tale)
"A fost odata ca niciodata o printesa care..." :
- gaseste/pierde ceva? ce?
- e rapita? de cine? in ce scop?
- e nedraptatita? de cine? in ce fel?
- se indragosteste? de cine?
- cauta ceva? ce? de ce?
- afla ceva?(descopera un secret?) ce? in ce fel o surprinde? in ce fel ii foloseste?
- cere cuiva ajutorul/ajuta pe cineva?


Pornind de la una dintre variantele de mai sus (intriga), povesteste aventurile printesei (care esti tu), trairile/ emotiile ei, relatiile cu celelalte personaje secundare ale povestii, in asa fel incat cititorului sa i se para ca o cunoaste de o viata. Povesteste toate aceste din punctul tau de vedere, pentru ca tu esti personajul principal. Parerile tale despre celelalte personaje, locurile prin care treci, secretele pe care le afli, concluziile pe care le tragi. Lasa-ti imaginatia sa zboare, poti scrie despre orice vrei tu.

Pui de compunere 2 - puncte de vedere diferite

Folosind schema de la primul pui de compunere si pornind de la aceleasi variante de intrigi (si nu numai, au fost doar cateva exemple), scrie povestea din punctul de vedere al:
- printului
- regelui, tatal printesei
- reginei, mama printesei
- prietenei celei mai bune a printesei
- rapitorului printesei


Spor la scris!

Prizonier in lumea cartilor

Tema: o compunere cu titlul "prizonier in lumea cartilor"

Pui de compunere 1 - universul paralel

Personajul povestii tale (tu sau altcineva?) gaseste poarta catre lumea fantastica a cartilor. Care este aceasta intrare? O carte femecata? Il invata cineva o formula magica? Il conduce cineva in vis? In spatele unui perete secret dintr-o biblioteca parasita? Se poate intra de oriunde dar oamenii nu se gandesc sa o faca?


La inceput este fascinat de noua lume (cum arata aceasta?), de lucrurile pe care le descopera (care sunt?), de locurile pe care le viziteaza (descrie-le), de oamenii pe care ii cunoaste (despre ce vorbeste cu ei?). Apoi isi da seama ca este prizonier in aceasta lume. Nu mai gaseste iesirea sau il tine cineva/ceva prizonier acolo?

Povesteste cu amanunte peripetiile personajului in lumea cartilor, cum trece dintr-o carte in alta (de la carti de aventuri, pana la carti de bucate, romane de dragoste, carti de colorat sau manuale de matematica), cum gaseste iesirea din aceasta lume (dezleaga vreun mister? ii arata cineva iesirea? gaseste o cheie?)

In ce fel il schimba pe personajul tau experienta in lumea cartilor? Ce a invatat? la ce ii va folosi? S-ar mai intoarce in acel univers fantastic? De ce?

Pui de compunere 2 - metaforic

Personajul tau se izoleaza de restul lumii, sta toata ziua singur si citeste. Nu il mai intereseaza nimic in afara de lectura lui si de lumile descrise in cartile pe care le citeste. Unde s-a izolat? Despre ce ii place sa citeasca? La un moment dat (dupa cat timp?), isi da seama ca s-a rupt total de realitate, ca, oricat ar vrea, nu se mai simte in largul lui decat cand citeste (cand intra in lumea cartilor). Cum s-a intamplat asta? I-a placut mai mult in lumea cartilor? Ce il tine acolo? In ce fel se simte prizonier? De ce decide ca ar fi mai bine pentru el sa iasa? Reuseste sa iasa din lumea cartilor? Cum? Ce a invatat din aceasta experienta? In ce fel l-a schimbat?

Pui de compunere 3 - politist

Intr-o zi, in timp ce te aflai la biblioteca (lumea cartilor), dau buzna inauntru niste indivizi urmariti de politie si iau ostatici toti oamenii dinauntru. Povesteste cu amanunte ziua petrecuta fiind prizonier la biblioteca:
- participi la eliberarea ostaticilor? in ce fel?
- profiti de timpul petrecut in biblioteca sa descoperi carti interesante? care sunt acestea?
- iti faci prieteni noi dintre ceilalti ostatici vorbind despre cartile de care sunteti inconjurati?
- cauti o iesire din biblioteca si descoperi o usa secreta care te conduce intr-un univers fantastic (de aici poti continua cu primul pui de compunere. ai mai mult de scris, dar rezultatul va fi pe masura :D)


Spor la scris!

Lada cu lacatul ruginit

Tema: o compunere cu titlul "lada cu lacatul ruginit", despre om ca fiind o lada care ascunde multe secrete.

Pui de compunere 1 - lada bunicului

Imagineaza-ti ca, in timpul unei vizite la cabana bunicilor, gasesti o lada veche cu un lacat ruginit. Cum arata? Din ce material e facuta? E mare/mica? E grea/usoara? E ascunsa sau la vedere? Alcineva mai stie de existenta ei?
Curios, deschizi lada sa vezi ce are inauntru. O deschizi usor sau te chinui? Arata de parca cineva umbla la ea des sau n-a mai fost deschisa de mult?
Iti dai seama ca in respectiva lada se afla toate secretele bunicului tau. Sub ce forma sunt aceste secrete stranse intr-o lada?
- jurnalul bunicului tau de cand era tanar.
- multe biletele pe care bunicul tau scria secretele lui si le punea la pastrare in lada
- scrisorile de dragoste intre bunicul si bunica ta
- planurile misiunilor secrete - afli ca bunicul tau a fost/este agent secret
- discuri ale formatiei de rock'n'roll in care canta bunicul tau si de care tu habar n-aveai
Descrie cu amanunte ziua petrecuta studiind continutul lazii, in ce fel te-a surprins acesta, ce lucruri noi ai aflat despre bunicul tau. Simti ca acum il cunosti mai bine? Cum se va schimba felul in care il privesti si in care comunici cu el? Te simti de parca ai stat de vorba cu bunicul tau o zi intreaga si ti-a povestit tot despre el?
In incheiere, descrie in ce fel te-a schimbat experienta avuta, cum vei incerca sa comunici de acum inainte cu cei din jurul tau stiind ca fiecare are secretele lui. Tu te simti ca o lada plina de secrete?

Pui de compunere 2 - lada vrajitorului

Imagineaza-ti o lume de basm in care traieste un vrajitor foarte puternic. El poate citi gandurile oamenilor, aflandu-le toate secretele pe care, apoi, le strange intr-o lada cu un lacat ruginit. Este un vrajitor bun sau rau? Foloseste aceasta putere a lui ca sa ajute oamenii sau ca sa-i controleze sau sa le joace feste? Descrie lada cu secrete ca la primul pui de compunere. Imagineaza-ti o zi din viata vrajitorului in care se intampla ceva deosebit:
- pierde cheia de la lacat si isi pierde, astfel, puterea
- se hotaraste sa imparta cu toti oamenii secretela stiute numai de el pana atunci
- cineva ii fura lada si ii amesteca intre ele secretele oamenilor incat vrajitorul nu mai stie ale cui sunt
Ce efecte are intamplarea asupra vrajitorului? Dar asupra oamenilor ale caror secrete le stia vrajitorul? In ce fel ii schimba? Se simt eliberati sau sunt suparati ca nu mai au secrete? Se cunosc mai bine unul pe celalalt?



Spor la scris!